Από τον Θοδωρή Φαχουρίδη
Όλο και πιο συχνά μουσικά άρθρα αναφέρουν τα streaming ως το απόλυτο βαρόμετρο της επιτυχίας σήμερα. Διαβάζοντας νούμερα με πολλά μηδενικά σίγουρα είναι εντυπωσιακό. Αν είναι αληθινά τα ακούσματα είναι κάτι που ελέγχεται αλλά οι παλιότεροι θα θυμούνται τις περιπτώσεις αγορών που φτιαχνόντουσαν από τις εταιρείες και όχι από την πραγματική ζήτηση. Εταιρείες δηλαδή αγόραζαν τους δίσκους καλλιτεχνών τους, τα μαγαζιά παράγγελλαν παραπάνω από αυτά που μπορούσαν να πουλήσουν, κωδικοί άλλαζαν και ξαναπερνιόντουσαν από τα ταμεία των δισκάδικων και ποιος ξέρει τι άλλα τεχνάσματα υπήρχαν και υπάρχουν. Δε θα βγούμε από έναν τέτοιο λαβύρινθο.
Έχει όμως ενδιαφέρον για λόγους σύγκρισης να παρθούν οι πιστοποιημένες, με όποιο τρόπο, παγκόσμιες πωλήσεις ως αληθινές όπως και το φαινόμενο των streaming ακουσμάτων ως μιας μεγάλης δυναμικής πραγματικότητα και να αναχθούν με έναν τρόπο όπου θα μπορεί να πλησιάσει κάποιος στην πραγματικότητα για το ποια είναι τα εμπορικότερα τραγούδια όλων των εποχών. Πρέπει δηλαδή να συγκριθούν με τους ίδιους όρους ώστε να είναι και κατανοητά, τόσο σε νεότερους όσο και στους παλιότερους που τους ενδιαφέρει ακόμη κάτι τέτοιο. Με αυτό στο μυαλό είπα να κάνω σε ένα ψηφιακό σταυροδρόμι συμφωνία με τον έξω από εδώ και να παίξω, το καταραμένο για τους παλιάς κοπής ακροατές, μοντέρνο παιχνίδι του ώστε να μου αποκαλυφθεί το μυστικό της λίστας με τα πραγματικά πιο πετυχημένα τραγούδια κυρίως της μετά rock and roll εποχής. Για αυτό το σκοπό πρέπει να παραληφθεί το ότι είχαν ριχθεί παλιότερα στον καιάδα τεράστιες αγορές, Ρωσία και Κίνα δηλαδή, κάτι που δεν ισχύει σήμερα. Αυτό δίνει ένα πλεονέκτημα σε πιο φρέσκα ονόματα αλλά είναι κάτι που δεν μπορεί να ξεπεραστεί, είπαμε όταν χορεύεις με τον πειρασμό εσύ αλλάζεις και όχι αυτός…
Οι υπηρεσίες που υπολογίζονται στις ψηφιακές «πωλήσεις», των τραγουδιών είναι τα παιξίματα των τραγουδιών από πλατφόρμες όπως αυτές των iTunes, Spotify, Amazon, Soundcloud, YouTube, Deezer. Συνολικά πλησιάζουν παγκόσμια τις 400 και αναγνωρίζεται η δράση τους σε πάνω από 150 χώρες αλλά δεν είναι όλες για παντού. Για παράδειγμα στην ώριμη αγορά των ΗΠΑ παίρνονται υπόψη οι 48 ενώ στην Ελλάδα είναι μόνο 17. Επίσης η αναλογία ψηφιακής και φυσικής πώλησης διαφέρει από χώρα σε χώρα. Τα streaming σήμερα υπολογίζονται διαφορετικά αν προέρχονται από πληρωμένη συνδρομή ή από δωρεάν και ανάλογα με τη χώρα. Συγκεκριμένα στην Αγγλία από τον Ιούλιο του 2018, σύμφωνα με τα Standard Chart Ratios (SCR) που ακολουθεί και η British Phonographic Industry, BPI, 100 πληρωμένα streaming ή 600 δωρεάν streaming τραγουδιού ισοδυναμούν με μία φυσική αγορά τραγουδιού κάτι που μετά από τρεις εβδομάδες πτώσης της δημοτικότητας αλλάζει σε 200 ή 1200 αντίστοιχα. Σκεφτείτε ότι είναι η τρίτη αλλαγή της αναλογίας μέσα σε τρία χρόνια… πραγματικός χαμός. Στις ΗΠΑ είναι πιο πρακτικοί, όπου σύμφωνα με την Recording Industry Association of America, RIAA, 150 streamming τραγουδιού ισοδυναμούν με μια φυσική πώληση του. Σε όλες τις χώρες ισχύει το ευνόητο, ότι δηλαδή μια ψηφιακή αγορά τραγουδιού ισοδυναμεί με μια φυσική αγορά μικρού δίσκου.
Επειδή πολλοί μπορεί να συνδυάσουν το εμπορικό κομμάτι με τους καταλόγους επιτυχιών, το πώς δημιουργούνται τα τσαρτς, ειδικά αυτά των άλμπουμ, είναι μια ακόμη πιο περίπλοκη ιστορία, η οποία κάθε λίγο προσαρμόζεται στα δεδομένα της αγοράς και του hacking πιο πρόσφατα. Στην Αγγλία και τις ΗΠΑ ο τρόπος υπολογισμού νομίζεις ότι φτάνει τα όρια της πυρηνικής φυσικής. Επίσης είναι λίγες ακόμα οι αγορές που τα τσαρτς τους υπολογίζουν τον χείμαρρο του streaming τόσο για τα δημοφιλή σινγκλς και ακόμη λιγότερες για τα τους εγχώριους καταλόγους επιτυχιών των άλμπουμ τους.
Για να φτάσω στην παρακάτω λίστα δέχτηκα το αμερικάνικο πρότυπο 1 αγορά φυσικού προιόντος ισούται με 1 ψηφιακά αγορασμένο τραγούδι / προϊόν και ίσον με 150 ψηφιακά streaming. Με τη βοήθεια της Wikipedia, συνδυάστηκαν οι λίστες φυσικών πωλήσεων τραγουδιών και ψηφιακών πωλήσεων με τα πιο πετυχημένα, σε όπως καταγράφει η ίδια, παγκόσμιο επίπεδο. Για λόγους χώρου και μόνο επικεντρώθηκα στα τραγούδια που έχουν πουλήσει σε φυσικό προϊόν πάνω από δέκα εκατομμύρια και σε αυτά που έχουν πουλήσει ψηφιακά (αγορά και streaming δηλαδή) επίσης πάνω από δέκα εκατομμύρια. Για τις ψηφιακές πωλήσεις έριξα και μια ματιά στις διαθέσιμες ετήσιες εκθέσεις για την παγκόσμια ψηφιακή αγορά της IFPI και τις ανακοινώσεις των πωλήσεων της RIAA, αλλά μόνο ενδεικτικά. Να σας δώσω δύο παραδείγματα για το δύσκολο του cross check: Το πιο πετυχημένο ψηφιακά τραγούδι παγκόσμια, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της IFPI του 2012, ήταν το Just The Way You Are του Bruno Mars με 12,5 εκατομμύρια ψηφιακές πωλήσεις, με μετρήσεις από 11/2010 έως 11/2011. Έκτοτε και για μόνο στην αγορά της Αμερικής στις πωλήσεις του σινγκλ έχουν προστεθεί, σύμφωνα με τις βραβεύσεις της RIAA τον Ιούλιο του 2016, άλλα τουλάχιστον 4 εκατομμύρια, δηλαδή σύνολο 16,5, ενώ ο πίνακας της Wikipedia έχει παραμείνει στην καταμέτρηση του 2011. Παρόμοια κατάσταση και για το Blurred Lines από Robin Thicke featuring T.I. και Pharrell, που αρχικά είχε φτάσει το 2013 βάση της έκθεσης της IFPI που εκδόθηκε το 2014, τα 14,8 εκατομμύρια παγκόσμια, και σε αυτά η RIAA πιστοποίησε άλλα 4, βάση του επίσημου site της και τις βραβεύσεις της τον Ιούνιου του 2018. Και πάλι η βάση δεδομένων της Wikipedia έχει κολλήσει, αυτή τη φορά στα στοιχεία του 2013. Από την αντίπερα όχθη, των τραγουδιών που πούλησαν τρελά σε φυσικό προϊόν, η κατάσταση της ιντερνετικής εγκυκλοπαίδειας δεν περιλαμβάνει πάντα τον εναγκαλισμό τους με τη σύγχρονη προώθηση. Παράδειγμα η Whitney Houston υπολογίζοντας τα streaming μόνο στο επίσημο κανάλι της στο Youtube και σε Spotify σήμερα θα έπρεπε να της προστεθούν άλλα τέσσερα εκατομμύρια πωλήσεις στα αμφιβόλου προέλευσης ήδη είκοσι που καταγράφεται στη Wikipedia ότι έχει πουλήσει το I Will Always love You. (σημείωση το 2009 το περιοδικό Billboard είχε καταγράψει για το τραγούδι που είχε κυκλοφορήσει το 1992 5,1 εκατομμύρια πωλήσεις στις ΗΠΑ μέχρι τότε, σε φυσικό και ψηφιακό προϊόν πριν δηλαδή την άνοδο του streaming, ενώ η Nielsen SoundScan, που μετράει τις πωλήσεις από το 1991 στις ΗΠΑ, κατέγραψε το 2013 δύο εκατομμύρια ψηφιακές μονάδες μόνο για τις ΗΠΑ. Για την κατάσταση έκτοτε ζητείται ένας Ιντιάνα Τζόουνς για να εξακριβώσει τι γίνεται πραγματικά). Έτσι για να ξεφύγει η κατάσταση θα δείτε ότι κάποια views στο YouΤube ξεπερνάνε από μόνα τους τα συνολικά streaming που υπολογίζει ο πίνακας. Για παράδειγμα το Despasito θα δείτε ότι έχει φτάσει σήμερα τα 5.7 δισεκατομμύρια παιξίματα. Όπως είπαμε όμως δεν μετράνε όλοι οι χρήστες το ίδιο στις πωλήσεις. Η θέαση στην πλατφόρμα του ΥouΤube για παράδειγμα δεν λαμβάνεται υπόψη στις ψηφιακές πωλήσεις αν ένας εκ των Ελ Σαλβαδόρ, Τζαμάικας, Ιράκ, Βενεζουέλας, της Μάλτας, της Κύπρου, Μπαχάμες ή της δημοκρατίας του Κογκό θεατής δει κάποιο μουσικό βίντεο και μιλάμε για χώρες που μπορείς να έχεις την υπηρεσία. Περίφημη δε είναι η δικαστική διαμάχη της διάσημης πλατφόρμας από το 2009 έως το τέλος του 2016 στην Γερμανία…
Σας μάζεψα τα δέκα τελευταία χρόνια των report της IFPI για τα εμπορικότερα ψηφιακά τραγούδια σε παγκόσμιο επίπεδο …
https://drive.google.com/open?id=12gbTM6LwobQ4-m8jhsVdqPvh2Tzn07LW
Μέχρι να δημιουργηθεί σε κάποιες δεκαετίες ένα παγκόσμιο φόρουμ που θα δώσει τα ενιαία στάνταρτ υπολογισμού, και δημιουργηθεί μια προσβάσιμη βάση δεδομένων ανάλογης έκτασης, ο αριθμολάγνων μουσικόφιλος θα παιδεύεται στην προσπάθειά του να πάρει μια απάντηση στο ερώτημα του: Ποια είναι τα εμπορικότερα τραγούδια όλων των εποχών…
Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι στην κορυφή παραμένει ακίνητο και ανίκητο από το 1950 με πιο πρόσφατο update το 2012 σύμφωνα με το Ρεκόρ Γκίνες, τα λευκά Χριστούγεννα του Bing Crosby που κυκλοφόρησε το 1942!
Ορίστε τι βγήκε από τον φούρνο… (σημείωση: με κόκκινο χρώμα τα τραγούδια που οι πωλήσεις τους ανήκουν στην ψηφιακή εποχή)
Α/Α | Καλλιτέχνης | Τραγούδι | Έτος Κυκλοφορίας | φυσικές / ψηφιακές πωλήσεις σε εκατομμύρια | Αναγωγή σε streaming |
1 | Bing Crosby | White Christmas | 1942 | 50 | 7,500,000,000 |
2 | Elton John | Candle in the Wind 1997/Something About the Way You Look Tonight | 1997 | 33 | 4,950,000,000 |
3 | Bing Crosby | Silent Night | 1935 | 30 | 4,500,000,000 |
4 | Ed Sheeran | Shape of You | 2017 | 26.6 | 3,990,000,000 |
5 | Bill Haley & His Comets | Rock Around the Clock | 1954 | 25 | 3,750,000,000 |
6 | Luis Fonsi featuring Daddy Yankee | Despacito | 2017 | 24.3 | 3,645,000,000 |
7 | Wiz Khalifa featuring Charlie Puth | See You Again | 2015 | 20.9 | 3,135,000,000 |
8 | The Chainsmokers feat. Halsey | Closer | 2016 | 20.7 | 3,105,000,000 |
9 | Mark Ronson featuring Bruno Mars | Uptown Funk | 2014 | 20 | 3,000,000,000 |
10 | Whitney Houston | I Will Always Love You | 1992 | 20 | 3,000,000,000 |
11 | Elvis Presley | It's Now or Never | 1960 | 20 | 3,000,000,000 |
12 | USA for Africa | We Are the World | 1985 | 20 | 3,000,000,000 |
13 | Ed Sheeran | Thinking Out Loud | 2014 | 19.5 | 2,925,000,000 |
14 | The Ink Spots | If I Didn't Care | 1939 | 19 | 2,850,000,000 |
15 | Carly Rae Jepsen | Call Me Maybe | 2011 | 18 | 2,700,000,000 |
16 | Baccara | Yes Sir, I Can Boogie | 1977 | 18 | 2,700,000,000 |
17 | Celine Dion | My Heart Will Go On | 1997 | 18 | 2,700,000,000 |
18 | Mariah Carey | All I Want for Christmas Is You | 1994 | 16 | 2,400,000,000 |
19 | Kesha | TiK ToK | 2009 | 15 | 2,250,000,000 |
20 | The Black Eyed Peas | I Gotta Feeling | 2009 | 15 | 2,250,000,000 |
21 | Bryan Adams | (Everything I Do) I Do It for You | 1991 | 15 | 2,250,000,000 |
22 | John Travolta and Olivia Newton-John | You're the One That I Want | 1978 | 15 | 2,250,000,000 |
23 | Robin Thicke featuring T.I. and Pharrell | Blurred Lines | 2013 | 14.8 | 2,220,000,000 |
24 | Adele | Rolling in the Deep | 2010 | 14 | 2,100,000,000 |
25 | Lady Gaga | Poker Face | 2008 | 14 | 2,100,000,000 |
26 | Gloria Gaynor | I Will Survive | 1978 | 14 | 2,100,000,000 |
27 | Scorpions | Wind of Change | 1991 | 14 | 2,100,000,000 |
28 | Maroon 5 featuring Christina Aguilera | Moves like Jagger | 2011 | 13.9 | 2,085,000,000 |
29 | Pharrell Williams | Happy | 2013 | 13.9 | 2,085,000,000 |
30 | Psy | Gangnam Style | 2012 | 13.5 | 2,025,000,000 |
31 | Maroon 5 | Sugar | 2015 | 13.5 | 2,025,000,000 |
32 | Macklemore and Ryan Lewis featuring Wanz | Thrift Shop | 2012 | 13.4 | 2,010,000,000 |
33 | Katy Perry featuring Juicy J | Dark Horse | 2013 | 13.2 | 1,980,000,000 |
34 | Major Lazer & DJ Snake featuring MØ | Lean On | 2015 | 13.1 | 1,965,000,000 |
35 | Gotye featuring Kimbra | Somebody That I Used to Know | 2011 | 13 | 1,950,000,000 |
36 | Kyu Sakamoto | Sukiyaki | 1963 | 13 | 1,950,000,000 |
37 | Trio | Da Da Da | 1982 | 13 | 1,950,000,000 |
38 | Eminem featuring Rihanna | Love the Way You Lie | 2010 | 12.8 | 1,920,000,000 |
39 | Ellie Goulding | Love Me like You Do | 2015 | 12.6 | 1,890,000,000 |
40 | Drake featuring WizKid and Kyla | One Dance | 2016 | 12.5 | 1,875,000,000 |
41 | Bruno Mars | Just the Way You Are | 2010 | 12.5 | 1,875,000,000 |
42 | Gene Autry | Rudolph the Red-Nosed Reindeer | 1949 | 12.5 | 1,875,000,000 |
43 | Adele | Hello | 2015 | 12.3 | 1,845,000,000 |
44 | John Legend | All of Me | 2013 | 12.3 | 1,845,000,000 |
45 | Jason Mraz | I'm Yours | 2008 | 12.2 | 1,830,000,000 |
46 | Flo Rida featuring Kesha | Right Round | 2009 | 12 | 1,800,000,000 |
47 | Flo Rida featuring T-Pain | Low | 2007 | 12 | 1,800,000,000 |
48 | The Beatles | I Want to Hold Your Hand | 1963 | 12 | 1,800,000,000 |
49 | Andrea Bocelli and Sarah Brightman | Time to Say Goodbye | 1996 | 12 | 1,800,000,000 |
50 | Village People | Y.M.C.A. | 1978 | 12 | 1,800,000,000 |
51 | Band Aid | Do They Know It's Christmas? | 1984 | 11.7 | 1,755,000,000 |
52 | Justin Bieber | Love Yourself | 2015 | 11.7 | 1,755,000,000 |
53 | The Chainsmokers and Coldplay | Something Just like This | 2017 | 11.5 | 1,725,000,000 |
54 | Avicii featuring Aloe Blacc | Wake Me Up | 2013 | 11.1 | 1,665,000,000 |
55 | Sia feat. Sean Paul | Cheap Thrills | 2016 | 11.1 | 1,665,000,000 |
56 | Cher | Believe | 1998 | 11 | 1,650,000,000 |
57 | Carl Douglas | Kung Fu Fighting | 1974 | 11 | 1,650,000,000 |
58 | George McCrae | Rock Your Baby | 1974 | 11 | 1,650,000,000 |
59 | Mills Brothers | Paper Doll | 1943 | 11 | 1,650,000,000 |
60 | Roger Whittaker | The Last Farewell | 1975 | 11 | 1,650,000,000 |
61 | Katy Perry | Firework | 2010 | 11 | 1,650,000,000 |
62 | Meghan Trainor | All About That Bass | 2014 | 11 | 1,650,000,000 |
63 | Idina Menzel | Let It Go | 2013 | 10.9 | 1,635,000,000 |
64 | Justin Bieber | Sorry | 2015 | 10.8 | 1,620,000,000 |
65 | Rihanna featuring Drake | Work | 2016 | 10.6 | 1,590,000,000 |
66 | Lukas Graham | 7 Years | 2015 | 10.4 | 1,560,000,000 |
67 | Bruno Mars | Grenade | 2010 | 10.2 | 1,530,000,000 |
68 | The Chainsmokers featuring Daya | Don't Let Me Down | 2016 | 10.2 | 1,530,000,000 |
69 | Mungo Jerry | In the Summertime | 1970 | 10 | 1,500,000,000 |
70 | ABBA | Fernando | 1976 | 10 | 1,500,000,000 |
71 | Roy Acuff | Wabash Cannonball | 1942 | 10 | 1,500,000,000 |
72 | Paul Anka | Diana | 1957 | 10 | 1,500,000,000 |
73 | Toni Braxton | Un-Break My Heart | 1996 | 10 | 1,500,000,000 |
74 | Los del Río | Macarena | 1995 | 10 | 1,500,000,000 |
75 | Middle of the Road | Chirpy Chirpy Cheep Cheep | 1971 | 10 | 1,500,000,000 |
76 | The Monkees | I'm a Believer | 1966 | 10 | 1,500,000,000 |
77 | Panjabi MC | Mundian To Bach Ke | 1998 | 10 | 1,500,000,000 |
78 | Patti Page | Tennessee Waltz | 1950 | 10 | 1,500,000,000 |
79 | The Penguins | Earth Angel | 1954 | 10 | 1,500,000,000 |
80 | Elvis Presley | Hound Dog | 1956 | 10 | 1,500,000,000 |
81 | Procol Harum | A Whiter Shade of Pale | 1967 | 10 | 1,500,000,000 |
82 | Britney Spears | ...Baby One More Time | 1998 | 10 | 1,500,000,000 |
83 | Lorde | Royals | 2013 | 10 | 1,500,000,000 |
84 | Mike Posner | I Took a Pill in Ibiza | 2015 | 10 | 1,500,000,000 |
85 | Shakira featuring Freshlyground | Waka Waka (This Time for Africa) | 2010 | 10 | 1,500,000,000 |
86 | Shakira featuring Wyclef Jean | Hips Don't Lie | 2006 | 10 | 1,500,000,000 |
87 | Alexandra Stan | Mr. Saxobeat | 2011 | 10 | 1,500,000,000 |
Ορίστε και ένα playlist με τα 50 πρώτα…