A-MOST-WANTED-MAN

 

Κείμενο από τον Κωστή Δ. Μπίτσιο

 

«A MOST WANTED MAN»***

 

Η ταινία, γνωρίζοντας τον πρόωρο θάνατο του πρωταγωνιστή της, φαντάζει σαν την κατάλληλη έξοδο. Ο κατάσκοπος «Γκίντερ» στην τελευταία σκηνή εγκαταλείπει.

 

To «A most wanted man» έκανε πρεμιέρα δύο εβδομάδες πριν τον θάνατο του Χόφμαν στο φεστιβάλ του Sundance.Το Αμβούργο αποτελεί το σκηνικό του φιλμ. Ο γερμανός «Μπάχμαν Γκίντερ» (Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν) είναι επικεφαλής μίας κρατικής αντιτρομοκρατικής ομάδας. Με την άφιξη στην πόλη του παράνομου Τσετσένουμετανάστη «Ίσα Καρπόφ» (ΓκριγόριΝτομπρίτζιν) ο «Γκίντερ» ξεδιπλώνει το σχέδιο επ’ αυτοφώρου σύλληψης του υπόπτου για χρηματοδότηση εξτρεμιστών «ΦαϊζάλΑμπντουλάχ» (ΧομάγιουνΕρσάντι). Σε όσα κατέστρωσε θα τον βοηθήσει, στην αρχή χωρίς την θέλησή της, η ειδική σε θέματα ασύλου δικηγόρος «Άναμπελ Ρίχτερ» (ΡέιτσελΜακΆνταμς). Η «Ρίχτερ» θεωρεί άκακο τον ύποπτο ως τζιχαντιστήτρομοκράτη «Ίσα». Το σενάριο του Αυστραλού Άντριου Μπόβελ («Head On», 1998) θυμίζει «Homeland». Βασίζεται όμως στο ομώνυμο βιβλίο του 2008 του Τζον Λε Καρέ («Tinker Tailor Soldier Spy», 2011, «Ο επίμονος κηπουρός», 2005). Η παραγωγή της ταινίας ανακοινώθηκε τέσσερις μήνες πριν την προβολή του «Homeland» στην Αμερική τον Οκτώβρη του 2011.

 

Ο Ολλανδός σκηνοθέτης ΑντόνΚορμπέν («Control», 2007, «The American», 2010) στο τρίτο μου μόλις φιλμ άσχετο με την μουσική, έχει στη διάθεσή του ένα επιτελείο καλών Αμερικανών (Ρόμπιν Ράιτ και ΓουίλεμΝταφό) και Ευρωπαίων (η Γερμανίδα Νίνα Χος του «Barbara» και ο Ισπανός Ντάνιελ Μπρουλ των «Rush» και «The Fifth Estate») ηθοποιών. Δεν τους εκμεταλλεύεται όμως όλους στο έπακρο. Ο Μπρουλ κάθεται συνέχεια μπροστά σε μία οθόνη υπολογιστή και δεν έχει ατάκες. Η Χος αντίθετα και η Ράιτ έχουν παρουσία στο σενάριο. Η όμορφη Χος εντυπωσίασε στο «Barbrara» με την ομορφιά και το ταλέντο της, και ο ρόλος της «Έρνα» εδώ τής ταιριάζει γάντι. Η Ράιτ έρχεται με τον αέρα του «House of cards», που της χαρίζει υποψηφιότητες και βραβεία, και ανανέωσε την 20χρονη καριέρα της. Με την μαύρη κόμη των τελευταίων μηνών, στον ρόλο της «Μάρθας» υπενθυμίζει ότι είναι το ίδιο λάθος να θεωρήσεις μία γυναίκα μονοδιάστατη και την εξωτερική πολιτική της Αμερικής ανθρώπινη.

 

Ο Νταφό συνεχίζει την καριέρα του με σειρά καλών δεύτερων ρόλων σε ενδιαφέροντες ιστορίες («Thefaultinourstars», 2014, «Nymphomaniac: Vol. I-II», 2013, «OutoftheFurnace», 2013) ακόμα και αν αυτές μοιάζουν («L’ affaireFarewell», 2009).Στο φιλμ του Κορμπέν αναλαμβάνει τον ρόλο του τραπεζίτη, που ξεπλένει το μαύρο χρήμα της ρωσικής μαφίας. Φέτος υποδύθηκε τον Παζολίνι στο ομώνυμο φιλμ του Έιμπελ Φεράρα. Το ζευγάρι των νεαρών πρωταγωνιστών (ΜακΆνταμς-Ντομπρίτζιν) πετυχαίνει διάνα. Η ΜακΆνταμς, με φιλμ του Γούντι Άλεν στο ενεργητικό της («Midnight in Paris», 2011), είναι αρκούντως όμορφη και αρκούντως πειστική ως ιδεαλίστρια δικηγόρος. Ο Ντομπρίτζιν καταφέρνει να μπερδέψει για τις προθέσεις του. Πραγματοποιώντας την πρώτη του εμφάνιση σε αγγλόφωνη παραγωγή μεγάλου μήκους, επιλέγει έναν ρόλο λιγομίλητο. Αναμένονται περισσότερα στο επερχόμενο «Black Sea» του οσκαρούχου Κέβιν ΜακΝτόναλντ («The last king of Scotland», 2006), στο πλευρό του ΤζουντΛο. Σε τρίτους ρόλους εμφανίζονται οι Μάρτιν Γούτκε (ο «Χίτλερ» του «InglouriousBasterds», 2009), και Ράινερ Μποκ («InglouriousBasterds», «Barbrara»).

 

To «A most wanted man» είναι προπαντός ο πρωταγωνιστής της. Ο 46χρονος Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, υποδυόμενος τον κατάσκοπο που προσπαθεί να αποκαταστήσει την υστεροφημία του μετά από μία αποτυχημένη αποστολή στη Βηρυτό, καταπλήσσει. Ειδικά στην σκηνή που πείθει ένα μέλος του δικτύου του να μην τον παρατήσει, με φόντο το λιμάνι του Αμβούργου. Δυστυχώς είχε ήδη αποκτήσει το σώμα 60άρη, ενώ σε όλο το φιλμ καπνίζει και έχει δίπλα του ένα ποτήρι με ουίσκι. Οι αργές κινήσεις του αποτυπώνουν και τον αργό ρυθμό, που επιβάλλεται και στα 122 λεπτά της ταινίας. Όσον αφορά στα της πατρίδας μας, σημαντικό ρόλο στην υπόθεση έχει η κυπριακή εταιρεία «Επτά Φίλους Πλοήγηση» (στην αιτιατική), ως «βιτρίνα» της Αλ-Κάιντα.

 

Αριστούργημα*****, Πολύ καλό****, Καλό***, Ενδιαφέρον**, Μέτριο*, Κακό