316163958814415 970454312

 

Ταξιδεύοντας στο παρελθόν του ελληνικού κινηματογράφου, ανακαλύπτει κανείς στη θεματολογία του, πολλές φορές τη κινηματογραφική κάμερα να συναντά το ποδόσφαιρο. Άλλωστε από τη δεκαετία του ’50 το ποδόσφαιρο και ο κινηματογράφος ήταν δύο μικρές βιοτεχνίες σε μια χώρα που προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια της, σέρνοντας πίσω της μια κατοχή και έναν εμφύλιο πόλεμο.

 

 

Σήμερα που το ελληνικό ποδόσφαιρο περνά στιγμές αναξιοπρέπειας και αναξιοπιστίας ίσως είναι η καλύτερη στιγμή να γυρίσουμε το χρόνο πίσω και να δούμε μια άλλη εποχή όταν το ποδόσφαιρο είχε ακόμη μια κάποια «αθωότητα»!!!

 

107

 

Το 1956 ο Βασίλης Γεωργιάδης έκανε τα πρώτα του κινηματογραφικά βήματα. Με σεναριογράφο τον σπουδαίο Ιάκωβο Καμπανέλλη, γυρίζει τη πρώτη του ταινία με τον τίτλο «Οι άσσοι του γηπέδου» (τέσσερις δεκαετίες αργότερα θα επανακυκλοφορήσει με τον τίτλο «Κυριακάτικοι ήρωες»). Με έντονες τις επιρροές του από τον Ιταλικό νεορεαλισμό, ο εκκολαπτόμενος  σκηνοθέτης χρησιμοποιεί στους βασικούς ρόλους ποδοσφαιριστές αντί για ηθοποιούς.

 

Ο Βασίλης Γεωργιάδης δραματοποιεί ένα πραγματικό γεγονός, μία «ανταρσία» που συνέβη πριν από ένα αγώνα της εθνικής ομάδας, που είχε ως συνέπεια την τιμωρία των ποδοσφαιριστών που συμμετείχαν και το διχασμό των φιλάθλων. Η ταινία όμως δε μένει μόνο στο γεγονός αυτό. Καταγράφει τις ζωές των πρωταγωνιστών, πριν και μετά τα γεγονότα και μας προσφέρει μία εικόνα της καθημερινής ζωής εκείνη την εποχή, μαζί με θαυμάσιες εικόνες της ελληνικής πρωτεύουσας, όταν είχε ακόμη γειτονιές και αλάνες.

 

870

 

Η πρεμιέρα του φιλμ γίνεται στις 12 Μαρτίου 1956, με μικρή συγκομιδή εισιτηρίων (19.276 θεατές, σε αίθουσες πρώτης προβολής). Λίγες μέρες μετά τη πρεμιέρα οι ποδοσφαιριστές: Στάθης Μανταλόζης (Εθνικός), Κώστας Λινοξυλάκης, Λάκης Πετρόπουλος (Παναθηναϊκός), Ανδρέας Μουράτης (Ολυμπιακός) και Κώστας Πούλης (ΑΕΚ) κλήθηκαν σε απολογία από την ΕΠΟ, που απειλούσε να τους παραπέμψει στην Επιτροπή Φιλάθλου ιδιότητας, με το ερώτημα του επαγγελματία επειδή είχαν συμφωνήσει να πάρουν χρήματα για να παίξουν  στην ταινία.

 

 

Ένα χρόνο πριν τους «Άσσους του γηπέδου», στη ταινία «Στέλλα», ο Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει τη ατίθαση και δυναμική ηρωίδα του να ερωτεύεται τον ποδοσφαιριστή Μίλτο («τον καλύτερο κυνηγό» του Ολυμπιακού που υποδύεται ο Γιώργος Φούντας και τελικά από το δικό του μαχαίρι σκοτώνεται). Το 1960 και πάλι η Μελίνα Μερκούρη, στο «Ποτέ τη Κυριακή» του Ζυλ Ντασέν, ανασύρει την κρυμμένη φωτογραφία της ομάδας του Ολυμπιακού και βάζει στο ηλεκτρόφωνο τα «Παιδιά του Πειραιά» του Μάνου Χατζιδάκι.

 

 

Το 1963 ο Νίκος Σταυρίδης στη ταινία της Σπέντζος Φίλμ «Ο Διαιτητής», υποδύεται έναν καλοκάγαθο ανθρωπάκο που διατηρεί ένα συνοικιακό ψιλικατζίδικο και κάθε Κυριακή μετατρέπεται σε αδέκαστο διαιτητή του ποδοσφαίρου, με αποτέλεσμα συχνά-πυκνά να βρίσκεται στο νοσοκομείο από το ξύλο που του δίνουν οι οπαδοί των ηττημένων ομάδων. Για την ιστορία να σημειωθεί η αγάπη του Σταυρίδη για το ποδόσφαιρο και τον Ολυμπιακό! Το πάθος του για τους «ερυθρόλευκους» αποτυπώθηκε και στον κινηματογραφικό φακό όταν πήγε στο γήπεδο της Ριζούπολης για να κάνει γυρίσματα για την ταινία του με τίτλο «ο διαιτητής», πριν από τον αγώνα του Απόλλωνα με τον Ολυμπιακό.

 

02393923

 

Όταν από τα μεγάφωνα ανακοινώνεται ότι στο γήπεδο είναι και ο Νίκος Σταυρίδης, γνώρισε την αποθέωση ειδικά όταν εμφανίστηκε ντυμένος διαιτητής και μάλιστα έτρεξε δίπλα στον Γιώργο Σιδέρη! Μετά τα γυρίσματα ο κορυφαίος κωμικός  παρέμεινε στον αγωνιστικό χώρο για να δει τον αγώνα της ομάδας του πικραμένος  καθώς το ματς ήταν 0-0 ως το 87ο λεπτό. Όταν ο Σιδέρης σκόραρε με κεφαλιά από τη σέντρα του Πολυχρονίου, ο δημοφιλής ηθοποιός δεν άντεξε, όρμησε μέσα στον αγωνιστικό χώρο και φίλησε τον Σιδέρη που ήταν ακόμα στο έδαφος. Οι φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν την επόμενη ημέρα στο «Φως των Σπορ», και σήμερα θεωρούνται συλλεκτικές.

 

32483470237506489 5

 

Τη φανέλα του τερματοφύλακα της ΑΕΚ, είχε φορέσει σε νεαρή ηλικία ο ηθοποιός Λάμπρος Κωνσταντάρας. Στη πορεία της ζωής του αφού τον είχε κερδίσει η υποκριτική, φρόντιζε να απαλύνει τον πόνο από το ανεκπλήρωτο όνειρό του παίζοντας τερματοφύλακας στους αγώνες της ομάδας ποδοσφαίρου των ηθοποιών. Ήταν γνωστός για τις θεαματικές αποκρούσεις και τις εντυπωσιακές βουτιές του. Ποδοσφαιριστής του Παναθηναϊκού υπήρξε και ο ηθοποιός Νίκος Κούρκουλος, πολύ πριν αποφασίσει να ασχοληθεί με το θέατρο.

 

veggos_40000

 

Ο Θανάσης Βέγγος, αν και δηλωμένος Ολυμπιακός, για τις ανάγκες της ταινίας του «Ο Τρελλάρας» (1963), ντύνεται φανατικός οπαδός τους Παναθηναϊκού. Το φιλμ γυρισμένο από τον Τζανή Αλιφέρη περιέχει εικόνες – ντοκουμέντα από αγώνες Παναθηναϊκού-Ολυμπιακού στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας στην δεκαετία του ’60. Το πολύτιμο στέλεχος μιας ποδοσφαιρικής ομάδας υποδύεται ο Βέγγος και στη ταινία του Κώστα Καραγιάννη «Τα δίδυμα»(1964). Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1978, ο Θανάσης Βέγγος, συμμετέχει στο φιλικό παιχνίδι μεταξύ των ομάδων των ηθοποιών και δημοσιογράφων. Η παρουσία του σε αυτόν τον αγώνα οδηγεί τους θαυμαστές του να αγοράζουν εισιτήρια στη μαύρη αγορά πληρώνοντας μέχρι και  120 δραχμές ενώ μεγάλο αθλητικό έντυπο της εποχής τη παραμονή του αγώνα γράφει: «Θα τους σκάσω στο τρέξιμο και θα βάλω δύο γκολ» (δήλωση του σπουδαίου ηθοποιού μας).

 

Photo2_kyria_bouzoukia

 

Το 1968 κάνει πρεμιέρα στις σκοτεινές αίθουσες η μουσική κωμωδία του Γιάννη Δαλιανίδη «Μια Κυρία στα Μπουζούκια». Ο Κώστας Βουτσάς και ο Φαίδωνας Γεωργίτσης δουλεύουν στα ναυπηγεία ενώ ταυτόχρονα είναι και ποδοσφαιριστές του Ολυμπιακού. Φυσικά το όνομα της ομάδας δεν αναφέρεται πουθενά, πιθανή επιλογή του Δαλιανίδη για να διατηρηθεί μια σχετική ουδετερότητα. Με αφορμή τη ποδοσφαιρομανία που είχε πιάσει τους Έλληνες, ειδικά μετά την πορεία του Παναθηναϊκού μέχρι τον τελικό του Γουέμπλεϊ, το 1970, ο Αλέκος Σακελλάριος γυρίζει το 1972 τη μουσική κωμωδία «Η Ρένα Είναι Οφ σάϊντ». Το φιλμ στοχεύει να σατιρίσει την ανεξέλεγκτη εισροή αλλοδαπών ποδοσφαιριστών στα Ελληνικά σωματεία τη δεκαετία του ’70. Το καταφέρνει χάρη στο μπρίο της Βλαχοπούλου ενώ στο φιλμ εμφανίζεται ως κόρη της η μετέπειτα δικηγόρος, πολιτικός και ευρωβουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία, Ελίζα Βόζεμπεργκ. Ο Αλέκος Σακελλάριος εμφανίζεται και μέσα στην ταινία, στη σκηνή που από το άγχος του ξηλώνει λίγο λίγο το πουλόβερ του κατά τη διάρκεια του ματς, κάνοντας τη Ρένα να σχολιάσει:  «Να δεις που αυτός θα το πάει μέχρι σώβρακο!».

 

Photo4_kyria_bouzoukia

 

Το 1972 στη κοσμοπολίτικη ταινία του Όμηρου Ευστρατιάδη «Πιο θερμή κι απ’ τον ήλιο» ο Ανδρέας Μπάρκουλης κάποια στιγμή παρακολουθεί στην τηλεόραση τον τελικό του Διηπειρωτικού Κυπέλλου ανάμεσα στον Παναθηναϊκό και στη Νασιονάλ που έγινε στο Καραϊσκάκη τον Δεκέμβριο του 1971. Στην ίδια ταινία, προς το τέλος της υπάρχουνε κάποιες σκηνές στο Καραϊσκάκη σε αγώνα του Ολυμπιακού. Εμπνευσμένη από το πραγματικό γεγονός που είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο στις 8 Φεβρουαρίου 1981, όταν στο ντέρμπι “ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ-ΑΕΚ” νεαροί φίλαθλοι βρήκαν φρικτό θάνατο κατά την έξοδο τους από τη Θύρα 7, είναι η ταινία του Νίκου Φώσκολου  «Θύρα 7 – Η Μεγάλη Στιγμή».

 

Το περιστατικό συνέβη στο Στάδιο Γεώργιος Καραϊσκάκης στο Νέο Φάληρο και ήταν η μεγαλύτερη τραγωδία των ελληνικών γηπέδων και μία από τις χειρότερες στην ιστορία του αθλητισμού. Η ταινία κάνει πρεμιέρα στις 24 Νοεμβρίου 1983. Το 1988 ο Παντελής Βούλγαρης μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Μένη Κουμανταρέα «Η φανέλα με το 9». Στο φιλμ ο Στράτος Τζώρτζογλου σαν παίκτης της «Αθήνας», εκτελεί πέναλτι σε αγώνα. Το στιγμιότυπο κινηματογραφήθηκε στο ημίχρονο του αγώνα ΑΕΚ – Εθνικού (2-0, 1987-88 ) και μετά το «γκολ» που πετυχαίνει κατευθύνεται πανηγυρίζοντας προς την σκεπαστή όπου βρίσκονται οι οπαδοί της ΑΕΚ.

 

32483470237506489 6

 

Κλείνοντας το ταξίδι στο χρόνο ίσως θα έπρεπε να γίνει λόγος για το γάμο της Ρένας Βλαχοπούλου με τον ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ Κώστα Βασιλείου, το 1939. Τον Οκτώβριο του 1960 η Μάρθα Καραγιάννη παντρεύεται τον άσσο του Ολυμπιακού Μίμη Στεφανάκο. Το μυστήριο τελέστηκε στον Αι- Γιώργη της Κυψέλης και το νυφικό της Μάρθας ήταν του Οίκου Κουδούνη. 14 χρόνια αργότερα η ηθοποιός αναζητά ζεστασιά στην αγκαλιά του τερματοφύλακα του Παναθηναϊκού, τη δεκαετία του ’70, Βασίλη Κωνσταντίνου.

 

stavridis1

 

Φυσικά δεν ξεχνάμε το γάμο της Βίκυς Μοσχολιού με τον ποδοσφαιριστή Μίμη Δομάζο τη Πρωτομαγιά του 1967. Το μυστήριο τελέσθηκε στη Μητρόπολη των Αθηνών και υπολογίζεται ότι παρευρέθηκαν πάνω από 30.000 άτομα. «Όπως συμβαίνει συχνά εις τους γάμους δημοφιλών προσώπων, οι εκδηλώσεις αγάπης του πλήθους, ήσαν τέτοιες, που το νεαρό ζεύγος κινδύνευσε να λιντσαριστεί κατά την είσοδο και την έξοδο από την εκκλησία» έγραφαν οι εφημερίδες της εποχής. Φημολογείται ότι το ζευγάρι χρειάστηκε να πληρώσει πάνω από 15.000 δρχ. για να αποκατασταθούν οι φθορές στον Μητροπολιτικό ναό!

 

veggos2

 

 

Από τον Ηλία Τάσκου

[Πηγή]